لیست وسایل کوهنوردی شامل چه مواردی است؟ اگر میخواهید بدانید وسایل ضروری کوهنوردی دقیقا چیست و چرا باید در سفر های خود آن ها را به همراه داشته باشید با ما همراه باشید تا به شما یک چک لیست لوازم کوهنوردی کامل بدهیم.

اگر بتوانید برای رفتن به کوهنوردی و کوه پیمایی لیست لوازم گفته شده را با توجه به فصل صعود، اقامت در قله و مدت زمان صعود را مشخص نمایید، در نتیجه به داشتن یک صعود آسان کمک کرده اید. بر همین اساس لیست لوازم کوهنوردی را ابتدا در قالب جدول زیر تقسیم بندی کرده و سپس به شرح هر کدام از این تجهیزات می پردازیم.

لیست وسایل کوهنوردی

لیست لیست وسایل کوهنوردیتجهیزات فنی کوهنوردی و طبیعت گردیوسایل ضروری کوهنوردی برای شب مانی
لباس کوه نوردیکرامپون یا یخ شکنچادر
جوراب کوه نوردیکلاه ایمنی کوه نوردیزیر انداز
کفش کوه نوردیتبر یخکیسه خواب
دستکش کوه نوردیطناب کوه نوردیلوازم پخت و پز کوهنوردی
کلاه نوردیمهاربند یا هارسقطب نما
کارابین
تجهیزات نجات

لیست لوازم کوهنوردی و طبیعت گردی

در جدول بالا شما با لیست وسایل کوهنوردی ضروری آشنا شدید و متوجه شدید که برای هر هدفی که دارید نیاز به چه وسایل کوهنوردی دارید. در ادامه نیز تمامی موارد بالا را به شما به صورت تک تک معرفی خواهیم کرد تا بتوانید قبل از تهیه و استفاده از آنها، به صورت کامل از کاربرد هایشان اطلاع داشته باشید.

لباس کوهنوردی

لباس کوهنوردی در طی سفر و فعالیت به شما کمک می کند که راحت باشید. جالب است بدانید که لباس کوهنوردی را بر اساس شرایط آب و هوایی می توان تنظیم کرد. این لباس شامل لایه تنه، لایه پایین تنه، لایه میانی و لایه سفت محافظ است که بر اساس نیاز خود می توانید لباس ها را اضافه و حذف نمایید. قیمت این لباس ها بر اساس نیاز شما در بازار متغیر است.

کفش کوهنوردی

 

کفش کوهنوردی

در رابطه با کفش کوهنوردی و طبیعت گردی بهتر است بدانید که بر اساس فصل، آب و هوا و کوهی که قصد صعود به آن را دارید مرتبط می باشد. به همین دلیل برای کوهنوردان داشتن یک کفش مقاوم، ضد آب بسیار مهم و حیاتی است. اما نکته ی بسیار مهمی که وجود دارد این است که همواره سعی کنید کفش را انتخاب کنید که از آسیب رساندن به مچ پا جلوگیری کند. چرا که در هنگام کوهنوردی اغلب آسیب ها به مچ پا وارد می شود.

جوراب کوهنوردی

یکی دیگر از لباس های ضروری برای کوهنوردی جوراب است. این امر شاید در نگاه اول امری ساده به نظر برسد اما بهتر است بدانید که نیاز است در طی سفر خود از پوشیدن جوراب نخی خودداری کنید. درعوض سعی کنید که جورابی با پشم ضخیم یا ترکیبات پشم مصنوعی را انتخاب کنید.

کلاه کوهنوردی

اکثر کلاه ها در مدل های مختلفی وجود دارد که می تواند سر، گردم و گوش ها را پوشش دهد. به یا داشته باشید که این نوع کلاه ها مناسب ترین گزینه برای کوهنوردی است.

لیست لوازم فنی کوهنوردی

لیست لوازم فنی کوهنوردی

مواردی که در بالا به شما معرفی کردیم لیست لوازم ضروری کوهنوردی بود که باید همیشه در کنار خود داشته باشید و از آنها استفاده کنید. اما تجهیزاتی که در ادامه قرار است به شما معرفی کنیم موارد کمک کننده و فنی هستند که ممکن است در طول مسیر به آنها نیاز پیدا کنید.

کرامپون یا یخ شکن

همانطور که از نام این ابزار مشخص است وظیفه ی اصلی آن ایمن نگه داشتن کوهنورد در هنگام عبور از مسیر های یخی است. کرامپون در زیر کفش کوهنوردی نصب می شود و جنس آن از فولاد است. همچنین بهتر است بدانید که مناسب ترین گزینه برای انتخاب شما جنس آلومینیوم می باشد که علی رغم سبک بودن از استحکام مناسبی نیز برخوردار است.

کلاه ایمنی کوهنوردی

بیش تر غارنوردان در فعالیت های ماجراجویانه خود به غارها از این نوع مدل کلاه ها استفاده می کنند. در اصل دو نوع کلاه ایمنی کوهنوردی وجود دارد. مدل هایی که نرم تر و سبک تر هستند و مدل های که دارای پوسته های نرم و سخت می باشد.‌ البته دقت کنید که شما می توانید بر اساس سفر خود کلاه ایمنی مناسب خود را انتخاب کنید.

تبر یخ

تبر یخ در مسیر های کوهستانی پوشیده از برف و یخ بیشتر کاربرد دارد که می تواند به ارتقا امنیت شما، حفظ تعادل، جلوگیری از سقوط و کاهش لغزش در طول مسیر سفر کمک کند. در هنگام خرید این ابزار سعی کنید که به طول تبر یخ توجه کنید و مطمئن شوید که پایین آن نزدیک به مچ پای شما باشد.‌

طناب کوهنوردی

یکی دیگر از تجهیزات ضروری در هنگام کوهنوردی طناب کوهنوردی است. خوشبختانه طناب های کوهنوردی گسترده و هر کدام با یک ویژگی خاص در بازار وجود دارد. به طور مثال طناب خشک و ضد آب برای مسیر های برفی مناسب است و یا طناب های کششی در قالب کشسانی می باشد که کمک می کند بار بر روی آنها خنثی شود.

مهاربند یا هارس

این ابزار از مجموعه ای کمربند متصل به هم تشکیل شده است که بتواند کل بدن شما را ثابت و بدون فشار نگه دارد.

کارابین

کارابین در کوله پشتی کوهنوردی برای اتصال طناب ها و مهار ها به یک دیگر امری ضروری به نظر می رسد که خلاصه شده ی واژه آلمانی karabinerhaken می باشد.

تجهیزات نجات کوهنوردی

حال نوبت به یکی از حیاتی ترین لوازم کوهنوردی یعنی کیت های نجات می رسد. خوشبختانه کیت های خاصی در این زمینه وجود دارد که راه اندازی یک سیستم صعود نجات بخش با طناب را در صورت افتادن در یک شکاف عمیق امکان پذیر می کند.‌

وسایل ضروری کوهنوردی برای شب مانی

وسایل ضروری کوهنوردی برای شب مانی

اگر قصد دارید در دل شب به طبیعت بروید و در آنجا بمانید باید از تجهیزات شب مانی کوهنوردی با خبر باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا لوازم شب مانی کوهنوردی را به صورت کامل به شما معرفی کنیم.

چادر کوهنوردی

چادر را می توان به عنوان اتاقی برای استراحت و خوابیدن در شب دانست. در صورتی که جنس چادر شما خوب باشد علاوه بر اینکه در برابر سرما و گرما از شما محافظت می کند، می تواند شما را در برابر هر گونه خطر احتمالی نجات دهد.

اگر قصد خرید و مشاهده قیمت بهترین برند های چادر کوهنوردی را دارید می توانید از لینک رو به رو به خرید چادر کوهنوردی بپردازید.

زیر انداز

نیاز است که زیر انداز از ضخامت مناسبی برخوردار باشد که هم نرم باشد و شما را نیز اذیت نکند. اگر قصد دارید که شب را در کوه بخوابید پس زیر انداز امری ضروری برای شما محصوب می شود.

کیسه خواب

کیسه خواب ها دارای انواع مختلف و قیمت های متفاوتی هستند. در صورتی که گران باشند سبک تر می شوند. عملکرد کیسه خواب به این صورت است که باعث می شود شما خواب راحتی در کوه داشته باشید. خصوصاً در فصل سرد که چادر گرمایش کافی ندارد، استفاده از کیسه خواب مناسب شما را کاملاً گرم می کند.

یکی از بهترین نوع کیسه خواب که می توانید از آن با خیال راحت استفاده کنید کیسه خواب پر کوهنوردی است.

لوازم پخت و پز کوهنوردی

از وسایل پخت و پز می توان به خوراکی های سرد یا کنسرو های آماده اشاره کرد و جزو وسایل ضروری لیست لوازم کوهنوردی محصوب می شود. همچنین وسایل برپایی آتش، ظرف های تاشو و کم حجم، کپسول گاز، قاشق و چنگال نیز جزو لوازم پخت و پز کوهنوردی به حساب می آید.

پیشنهاد خرید: خرید لوازم پخت و پز کوهنوردی {در 7 دسته بندی مختلف}

قطب نما

از دیگر وسایل ضروری در کوهنوردی چند روزه می توان به قطب نما اشاره کرد. این وسیله شما را از خطر گم شدن حفظ می کند.‌ به همین جهت قطب نما را می توان جزو مهم ترین لیست لوازم کوهنوردی دانست.